Hizmetler | 1999 | 2000 | 2002 | 2005 | 2009 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kredi Referans Sistemi (KRS) | |||||||||||||||
Bireysel Müşteri İtirazı Değerlendirme Sistemi (Bireysel MİDES) | |||||||||||||||
KRS Bilgi Doğrulama Sistemi | |||||||||||||||
Kurumsal Büro Sistemi (KRM) | |||||||||||||||
Karşılıksız Çek Bildirim ve Paylaşım Hizmetleri | |||||||||||||||
Kredi Limit Kredi Risk Sorgu ve Paylaşım Hizmetleri | |||||||||||||||
Senet Bilgileri Bildirimi ve Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
Çek Münferit Sorgulama | |||||||||||||||
Kamuoyuna Açıklanan İstatistiki Bilgi Hizmeti Uygulamaları | |||||||||||||||
Resmi Kurumlara Açıklanan İstatistiki Bilgi Hizmeti Uygulamaları | |||||||||||||||
Risk Merkezi Müşteri Raporu Hizmeti | |||||||||||||||
Zaman aşımına uğrayan hesaplar | |||||||||||||||
Kurumsal Müşteri İtirazı Değerlendirme Sistemi (Kurumsal MİDES) | |||||||||||||||
Çek Raporu (Risk Merkezi) | |||||||||||||||
Risk Raporu (Risk Merkezi) | |||||||||||||||
Karşılıksız Çek Uyarı Hizmeti | |||||||||||||||
İhale Yasaklısı Sorgulama ve Uyarı Hizmetleri | |||||||||||||||
Türev İşlemler Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
Veri Validasyon ve Yaptırım Uygulamaları Hizmeti | |||||||||||||||
Bilgi Güncelleme Uygulamaları Hizmeti | |||||||||||||||
Kredi Talepleri Kabul-Ret Bildirimleri | |||||||||||||||
İçsel Derecelendirme Notları Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
Derecelendirme Notları Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
Üye Talep Yönetimi Hizmetleri | |||||||||||||||
İhtiyati Tedbir Kararlı Çek Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
İflas/İflas Erteleme/Konkordato İlan Eden Şirketler Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
Çek Yasaklısı Müşteriler Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
GİB Künye Sorgulama Hizmeti | |||||||||||||||
Çapraz Çek İlişkileri Sorgulama Hizmeti | |||||||||||||||
Kredi Sigortası Sorgulama Hizmeti | |||||||||||||||
Mersis Sorgulama Hizmeti | |||||||||||||||
Risk Merkezi (RM) Uyarı Hizmeti | |||||||||||||||
Mücbir Hal Sorgulama | |||||||||||||||
BKM Üye İşyeri Ciro Bilgileri ve POS İptal Bilgileri Sorgulama Hizmeti | |||||||||||||||
Münferit Sorgu Raporlamaları | |||||||||||||||
Telekom Bilgileri Sorgulama | |||||||||||||||
Yabancı Para Kredi ve Gelir Sorgulama | |||||||||||||||
BDDK Ürün ve Hizmet Ücretleri Portalı | |||||||||||||||
Risk Merkezi Raporunun E-devlet Kapısı Üzerinden Sunulması | |||||||||||||||
Senet Raporu Hizmeti | |||||||||||||||
Elektronik Yatırım Teşvik Belgesi (e-YTB) Bilgilerinin Paylaşımı | |||||||||||||||
Yabancı Para Kredi ve Gelir Müşteri İtirazı Değerlendirme Sistemi (MİDES) | |||||||||||||||
Risk Merkezi Raporlama Sistemi | |||||||||||||||
Risk Merkezi İnteraktif Raporlama Sistemi | |||||||||||||||
İleri Keşide Tarihli Çek Bilgileri Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
Üye İşlemleri / Beyan Sistemi | |||||||||||||||
UYAP Sisteminde Yer Alan İflas ve Konkordato Kararlarının Paylaşılması | |||||||||||||||
Üye Güvenlik ve Web Servis Yetki Yönetimi | |||||||||||||||
Üye Veri İnceleme Hizmeti | |||||||||||||||
Üye İzleme/Kullanıcı Yönetimi | |||||||||||||||
Kurul Kararına (10265) Aykırılıkların Paylaşım Hizmeti | |||||||||||||||
MKK’dan Alınan Türev İşlemlerin Müşterisi Olduğu Bankalar ile Paylaşım Hizmeti |
Gerçek ve tüzel kişilere tahsis edilen kredi limit-risk ve tasfiye olunacak alacak bilgilerinin kredi türü bazında kısa, orta ve uzun vadede izlenebildiği ve kredilere ilişkin ödenmeyen faiz ve reeskont bilgilerine yer verilen hizmettir.
Hizmet kapsamında, Risk Merkezi’ne kaynak kuruluş olarak bildirim yapan Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TSMF) nezdindeki tasfiye olunacak alacak bilgileri ile Merkezi Kayıt Kuruluşu A.Ş. (MKK) nezdindeki finansman bonosu ve tahvil ihracından kaynaklanan anapara borcu bilgileri de üyelerle paylaşılmaktadır.
Üyeler, müşterisi olsun veya olmasın bir gerçek veya tüzel kişinin bütün finansal sektör risklerine ulaşabilmekte, geçmiş tarihli bilgi sunumu sayesinde kredi ödeme performansını ve sektörel borçluluk durumunu izleyebilmektedir. Ayrıca, sunulan geri bildirim hizmetiyle; Üyeler, müşterilerine ilişkin ücretsiz konsolide risk bilgilerine ve farklı bir hizmet kullanımına gerek olmadan türev risk bilgilerine erişim sağlamaktadır.
Kredi Referans Sistemi (KRS) hizmetiyle sorgulanan kişiye ait bireysel nitelikli kredi, özlük, adres ve iletişim verileri günlük olarak sunulmakta, aynı zamanda son 6 aylık kredi başvuru ve kredi bazında 36 aylık ödeme performansı bilgilerine erişilebilmektedir. KKB adına sunulan Bireysel Kredi Notu ve Bireysel Borçluluk Endeksi gibi skor ürünleri de KRS sorgu hizmeti üzerinden sunulmaktadır.
Sistemi kullanarak, tüketicinin kredi riski ve ödeme alışkanlıklarına ilişkin her türlü bilgiye kısa sürede ulaşabilen finansal kuruluşlar, müşterilerine ilişkin her türlü risk kararını somut verilere dayanarak verebilmektedir. Bu avantajlı sistem sayesinde, makro ölçekte hem finansal sektör sağlıklı bir şekilde büyüyebilmekte hem de kişilere gereken mali destek sağlanmaktadır.
Bununla birlikte, KRS Toplu Sorgulama hizmetiyle portföy sorgulamaları toplu halde yapılabilmektedir. Acil Güncelleme uygulamasıyla ise bildirimlere ilişkin güncelleme işlemleri hızlıca yapılabilmekte, böylelikle müşteri şikâyetleri en aza indirilmektedir.
Kurumsal Büro Sistemi (KRM), üyelere ticari nitelikli kredi bilgilerinin günlük olarak sunulduğu hizmettir. 2005 yılında hayata geçirilen bu fark yaratan uygulama, tüzel bir kişinin risk değerlendirmesinde ihtiyaç duyulabilecek oldukça zengin bir bilgi kümesini üyelerinin kullanımına sunmaktadır.
Üyelere aşağıdaki veri başlıklarında bilgi sunulmaktadır.
Üyeler aynı zamanda KKB adına sunulan Ticari Kredi Notu ve Ticari Borçluluk Endeksi gibi bilgilere de erişim sağlamaktadır.
2013 Kasım ayı itibarıyla sisteme eklenen toplu sorgulama özelliğiyle üyelerin belirli dönemlerde gerçekleştirdikleri portföy sorgulamalarına ilişkin kolaylık sağlanmaktadır. 2014 yılında gerçekleşen Risk Merkezi geçişi sonrası, KRM’de yer alan verilerde hata ve eksiklik olması durumunda bildirim yapan üyelerin, günlük bildirim dönemini beklemeden güncelleme, silme ve düzeltme işlemlerini Bilgi Güncelleme ekranları üzerinden gerçekleştirebilmesine yönelik imkân sağlanmıştır.
Daha önce, KRM’de yer almayan finansal kiralama şirketleri verileri 2018 yılı Nisan ayı, faktoring şirketleri verileri ise Kasım ayı itibarıyla sisteme dâhil olmuştur. 2019 yılı Nisan ayı itibarıyla da varlık yönetim şirketleri KRM bildirimlerine başlamıştır.
Bankalardan günlük olarak, ileri vadeli senet, ödenen, ödememe nedeniyle protesto edilen, protesto kaldırısı yapılan senetlere ilişkin bilgilerin web servis aracılığıyla toplanarak üyelerle paylaşıldığı hizmettir.
Senet sorgulama ekranı kullanılarak tüm senet bilgileri münferit olarak sorgulanabilmektedir. Ayrıca, protesto edilen ve protesto kaldırısı yapılan senetler geri bildirim servisiyle tüm üyelerle ücretsiz olarak ayrıca paylaşılmaktadır. Üyeler dilerse Senet Raporu alarak senet bilgilerine özet ve detay rapor şeklinde de erişebilmektedir.
Karşılıksız işlemi yapılan ve karşılıksız işlemi yapıldıktan sonra ödenen çeklerle ihtiyati tedbir kararlı çeklerin paylaşıldığı hizmettir. Aynı zamanda, çek bilgileri ücretsiz olarak geri bildirim yöntemiyle üyelerle paylaşılmaktadır.
Hizmeti kullanan üyeler;
Bankalardan günlük olarak toplanan çek bilgileri konsolide edilerek üyeler ile Çek Raporu üzerinden paylaşılmakta olup, hizmeti kullanan üyelere çek keşidecisinin geçmiş ödeme ve performans bilgileri sunulmaktadır.
İstihbarat ve Risk Merkezi üyesinin müşterisine sunulmak amacı ile üretilen çek raporlarında aşağıdaki kırılımda bilgi başlıkları sunulmaktadır:
KKB adına sunulan Çek Skoru ve Çek Endeksi bilgilerine hizmeti kullanan üyeler erişebilmektedir.
Söz konusu hizmetle üyelerin çek işlemlerini daha güvenli ve kontrollü bir şekilde gerçekleştirmesine, böylelikle reel sektörün en önemli ödeme araçlarından birisi olan çekin risk analizine büyük katkı sağlanmaktadır.
Risk Raporu hizmeti, gerçek ve tüzel kişilerin bankalardan kullanmış oldukları kredi ürünlerine ilişkin geçmiş kredi ödeme performansını ortaya koyan bir üründür.
Risk Merkezi’nin üye kuruluşlardan periyodik olarak topladığı bireysel ve ticari kredi verileri esas alınarak sunulan raporda; Gerçek ve tüzel kişilerin limitleri, riskleri, kredi hesap sayıları, geçmiş kredi ödeme performans bilgileri, bildirimde bulunan finansal kuruluş sayısı, gecikme ve takip bilgileri yer almaktadır.
KKB adına sunulan Bireysel ve Ticari Kredi Notu ile Borçluluk Endeksi skorları da Risk Raporu üzerinden üyelere sunulmaktadır.
Ticaret Bakanlığı nezdindeki (MERSİS) ve Esnaf ve Sanatkârlar Bilgi Sisteminde (ESBİS) yer alan firmalara ilişkin sermaye ve ortaklık bilgileri MERSİS Sorgu hizmeti ile tüm üyelere sunulmaktadır.
MERSİS sorgu hizmetiyle ayrıca;
Sunulan hizmetle üyelere, müşterilerine ait Bakanlık nezdinde tutulan verilere hızlı erişim imkânı sağlanmaktadır.
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) nezdinde yer alan müşteri (vergi mükelleflerinin) bilgilerinin sorgulanabildiği “GİB Künye Sorgulama Hizmeti” kapsamında, müşteriye ait künye bilgileri, kuruluş bilgisi, NACE ve UAVT kodunun yer aldığı adres bilgileri ve faaliyet alanı bilgisiyle birlikte faal/terk durumu paylaşılmaktadır.
Mevcut GİB künye sorgulama servisinde; Temmuz 2020 tarihi itibarıyla birden çok şubesi bulunan bir mükellefe ait şube bilgisi ile şubeye ait faaliyet adı ve kodu (NACE) bilgisi de paylaşılmaktadır. 2022 yılında yapılan geliştirmeyle de GİB nezdinde tutulan Seyyar EFT POS bilgileri üye bankalara ilave ücret talep edilmeksizin sunulmaya başlamıştır.
GİB künye sorgulama servisine ek olarak “GİB Künye Değişim Web Servisi” ile GİB nezdinde gerçekleşen firma/kişi künye bilgilerindeki tüm günlük değişimler, işlem tipleriyle birlikte paylaşılmaktadır.
Müşteri bilgilerinin GİB Künye Sorgulama Hizmeti ile alınması, müşterilerin tanınması ve müşterilere ilişkin kimlik tespitinde oluşan insan kaynaklı operasyonel hataların önüne geçilmesi açısından önem arz etmektedir.
Bankaya çeki ibraz eden son ciranta ile keşideci arasındaki karşılıklı çek ilişkilerinin sorgulanabilmesine olanak sağlayan hizmettir.
Sorgulama sonucunda, firmaların ve gerçek kişilerin birbirlerine karşılıklı olarak keşide ettikleri çek adetleri ve tutarları listelenmektedir. Sorgulama sonucu belirlenen karşılıklı çek ilişkileri; “karşılıksız işlemi yapılan çek”, “karşılıksız işlemi yapıldıktan sonra ödenen çek”, “ibrazında ödenen çek” ve “ileri keşide tarihli çek” kırılımında gösterilmektedir.
Hizmettin kullanıma açılmasıyla birlikte birbirine karşılıklı olarak keşide edilen çeklerin tespitinde önemli bir kazanım elde edilmiş, aynı zamanda çek ödeme davranışlarının ölçülmesi ve çek sahteciliğinin önüne geçilmesi sağlanmıştır.
Karşılıksız çek bilgileri sisteme yüklenirken bu çeklerin keşidecilerini hem KRS hem de KRM’de tarayan sistem, bu kişilerin müşterisi olduğu üyelere özel bir uyarı mesajı üretmekte, böylelikle karşılıksız çek durumuyla ilgili üye bilgilendirilmektedir.
Böylece, üye ileride müşterisiyle ilgili karşılaşabileceği olası ödeme güçlüğü sorunlarına karşı erken bir uyarı hizmeti almaktadır.
Müşteri İtirazları Değerlendirme Sistemleri (MİDES); KRS, KRM ve Yabancı Para Kredi ve Gelir Hizmeti bünyesinde paylaşılan bilgilere ilişkin itirazların kayıt sahibi üyeye otomatik olarak iletilmesini sağlayan bir sistemdir.
Sistem sayesinde müşteri itirazı kısa sürede değerlendirilmekte ve sonuçlandırılmaktadır. İnceleme sonucunda paylaşılan bilgilerde bir sorun olduğu tespit edilirse, gereken düzeltme işlemi de herhangi bir talebe gerek olmaksızın kısa sürede yapılmaktadır.
Üyelerin risk değerlendirmelerinde önemli bir unsur olan ihale yasağı bilgisi günlük bazda Resmi Gazete’den alınarak sisteme girilmektedir.
Bu bilgiler üzerinden üyelere aşağıdaki hizmetler verilmektedir:
Türev işlemler bildirimleri kapsamında, bankalarca gerçek ve tüzel kişilere tahsis edilen vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleriyle benzeri diğer sözleşmelere ait veriler 15 günde bir bildirilmektedir.
Türev işlemler bilgi paylaşımı ise toplu ve münferit sorgu bazında (KLKR üzerinden) olmak üzere iki şekilde yapılmaktadır. Böylelikle, üyelerle müşterileri arasında yapılan türev işlem risklerinin izlenebilmesi sağlanmıştır.
Müşterilerin rızası dışında elinden çıkan ve mahkeme tarafından ihtiyati tedbir konulması, ihtiyati tedbir kararının kaldırılması, çek iptal kararı verilen çek bilgilerinin bankalardan günlük olarak toplanarak münferit sorgu ve toplu geri bildirim yolu ile paylaşımını kapsayan bir hizmettir.
Hizmet, çekle ilgili ihtiyati tedbir veya çek iptal kararı olup olmadığının görülebilmesini sağlamaktadır. Bu bilgiler karşılıksız çek sorgu ekranının yanı sıra çek raporu üzerinden de üyelere sunulmaktadır.
Mahkemelerce çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağına ilişkin alınmış olan kararlar, Risk Merkezi tarafından bankalarla günlük olarak topluca paylaşılmaktadır.
Ticaret Sicil Gazetesi’nde yayınlanan iflas-iflas erteleme-konkordato ilan eden şirketlere ilişkin veriler, konsolide edilerek tüm Risk Merkezi üyeleriyle aylık bazda paylaşılmaktadır.
Telekomünikasyon şirketleri nezdinde yer alan fatura ödeme tarihi itibarıyla ödenmeyen ve/veya yasal takipte bulunan gerçek/tüzel kişilere ilişkin bilgilerin alınıp, konsolide edilerek üyelerle paylaşıldığı hizmettir.
Hizmetle müşterilere ait telekomünikasyon sektöründe yer alan 1-30 gün, 31-60 gün, 61-90 gün ve üstü dönem aralıkları halinde konsolide edilmiş gecikmiş fatura ve yasal takip bilgileri sunulmaktadır.
Türkiye’de yerleşik tüzel kişilere kullandırılan döviz kredileri, bu kişilerce yurt dışından sağlanan ve bankalarca kullanımına aracılık edilen kredilerle bu kişilerin son üç mali yılına ait döviz gelirlerinin bildirildiği ve paylaşıldığı sistemdir.
Söz konusu hizmetle müşterilerin yabancı para kredi ve gelirlerinin anlık olarak takibi sağlanmakta, aynı zamanda Sermaye Hareketleri Genelgesi’ne göre döviz gelirine dayalı olarak kullanılabilir yabancı para kredi tutarı izlenebilmektedir.
Kredi sigortası yaptıran alacaklıya ilişkin bilgiler ile kredi sigortası yapılan borçluya ilişkin poliçe bilgileri sunulmaktadır. Ayrıca, ödenmeyen faturalara yönelik satıcının sigorta şirketlerine yaptığı tazminat başvuruları, sigorta yapılan borçluya ilişkin tahsis edilen limit ve hasar bilgileri de (kredinin ödenmeme durumu) hizmet üzerinden paylaşılmaktadır.
Üyelere sağlanan söz konusu veriler, kredi sigortası yaptıran alacaklının, alacağını garanti altına aldığını ifade etmesi açısından oldukça yol göstericidir.
Risk Merkezi Müşteri Raporu hizmetiyle gerçek ve tüzel kişilerin, Risk Merkezi nezdinde konsolide edilen ve Risk Merkezi üyeleriyle paylaşılan kendilerine ait kredi verileriyle ilgili raporları alması sağlanmaktadır. Bu hizmetle 4 farklı bilgi içeriğinde rapor alınabilmektedir:
Mücbir hal olarak tanımlanan;
durumlarına maruz kalan müşterilerin Risk Merkezi’ne bildirildiği ve bildirilen bu verilerin tüm Risk Merkezi üyeleriyle paylaşıldığı hizmettir.
Üyeler, müşterilerinin geçmiş dönemlerde mücbir olaylara maruz kaldığı veya mücbir hal nedeniyle ödeme gücünde herhangi bir olumsuzluk yaşadıkları durumları bu hizmet sayesinde gözlemleyebilmektedir.
Risk Merkezi Raporu hizmeti, 15 Mart 2019 tarihinden itibaren, gerçek kişiler ve gerçek kişilerin ticari işletmeleri tarafından rapor başvuruları www.turkiye.gov.tr (E-devlet) adresinde yer alan “Risk Merkezi Raporu Başvurusu” adımından yapılabilmektedir.
Daha önce, Çek ve Kredi Limit Borç Bilgileri Raporu olarak iki şekilde sunulan hizmet, 6 Mayıs 2021 tarihi itibarıyla hayata geçen projeyle; KRS ve KRM’de yer alan günlük kredi verilerinin yanı sıra aşağıdaki yeni bilgi başlıklarıyla zenginleştirilerek tek bir rapor olarak sunulmaya başlamıştır:
Hizmet kapsamında, günde 1, ayda 4, yılda 24 defa olmak üzere ücretsiz rapor alınabilmektedir.
15 Ocak 2021 tarihinde hayata geçirilen UYAP Sisteminde yer alan İflas ve Konkordato Kararlarının Paylaşılması Projesi ile birlikte, ülke gündeminde oldukça önemli yer tutan ve üyeler tarafından da yoğun şekilde talep edilen iflas ve konkordato kararlarına ilişkin güncel bilgilerin paylaşımına başlanmıştır.
Bu sistemle tüm Risk Merkezi üyeleri, UYAP Sisteminde yer alan güncel iflas ve konkordato kararlarına web servis aracılığıyla ücretsiz olarak erişebilmektedir.
Sanayi ve Teknoloji Başkanlığı nezdinde yer alan tüzel kişilere ait elektronik yatırım teşvik belgesinde (e-YTB) yer alan, yatırımcıya, yatırıma, yatırımın yararlanacağı destek unsurlara, yatırımın tutarına, yatırımın finansmanına ve özel şartlara ilişkin bilgiler paylaşılmaktadır.
Yatırım teşvik belgesi bilgilerinin sunulmasıyla üyelerin Bakanlık nezdindeki en güncel verilere ulaşması ve mükerrer kredi kullandırımların önüne geçilmesi sağlanmıştır.
Derecelendirme not bilgileri JCR Avrasya Derecelendirme Kuruluşu’ndan aylık olarak toplanmakta ve takip eden ay üyelerle paylaşılmaktadır.
Üyeler, derecelendirme not bilgileri sayesinde, müşterilerin borç geri ödeme gücü hakkında bilgi edinebilmektedir.
Hizmet ile Bankalararası Kart Merkezi (BKM) nezdinde yer alan üye iş yerleri ciro bilgileri ve POS’ları iptal edilen müşteri bilgileri Risk Merkezi üyelerine sunulmaktadır.
Hizmetin kullanımı sayesinde firmaların POS nakit akışı izlenebilir olmakta, bu sayede risk analizine önemli katkı sağlanmaktadır.
Risk Merkezi üyelerinin bildirimlerini gerçekleştirdiği bireysel ve ticari müşterilere ait, farklı kurumlarca çek, senet, kredi sigortası ve ihale yasağıyla ilgili olumsuz bildirimlerin, FTP üzerinden bir uyarı dosyasıyla ilgili hizmeti talep eden üyelere iletilmesini sağlayan üründür.
Hizmeti kullanan üyeler herhangi bir sorgu yapmaksızın müşterilerine ait uyarı niteliğindeki negatif içerikli bilgilere erişim imkânı sağlamaktadır.
Risk Merkezi üyelerince bildirilen verilerden beslenen ve sadece üyelerinin erişebildiği bir raporlama sistemidir. Üyeler, bu raporlama sistemiyle kendi kurumlarına ait rakamlarla birlikte banka ve diğer finansal kuruluşların türlerine göre toplam sektör rakamlarına aynı anda ulaşabilmekte olup, verileri karşılaştırma imkânına sahip olabilmektedir.
Risk Merkezi İnteraktif Raporlama sisteminde Risk Merkezi üyelerince bildirilen Kredi Limit, Kredi Risk ve Tasfiye Olunacak Alacaklar (KLKR),Bireysel Nitelikli Kredi ve Kredi Kartları (KRS), Ödenmiş Çek, Karşılıksız Çek, İleri Keşide Tarihli Çek, Açık Çek, Ödenmiş Senet ve Protesto Edilmiş Senet verilerinden oluşturulmuş içerikler mevcuttur. Bu içeriklerden bazılarının güncellenme frekansı aylık bazılarının ise günlüktür.
Sistemin faydaları aşağıdaki üç madde ile kısaca özetlenebilir;
Bankaların çek müşterilerinin gerek kendi bankalarına ait gerekse de diğer bankalara ait tahsilata ve teminata verilmiş ileri keşide tarihli çek bilgilerinin paylaşıldığı raporlama hizmetidir.
Müşterilerine çek defteri tahsis eden her banka bu hizmetten faydalanabilmekte olup, bankalardan toplanan “İleri Keşide Tarihli Çek Bildirimi” verileri kullanılarak ve üyelerce talepte bulunulması durumunda üretilmektedir.
Hizmetin kullanımı sayesinde, bankalar çek defteri verdiği müşterilerinin ileri tarihli çek ödeme yükümlülükleri hakkında fikir sahibi olabilmekte, bu sayede tahsis kararlarını verirken bu bilgiyi de göz önünde bulundurabilmektedir.
Risk Merkezi resmi internet sitesi (http://www.riskmerkezi.org) üzerinden her ay düzenli olarak 19 adet rapor ve 2 adet bülten yayımlanmakta ve kamuoyuna sunulmaktadır.
İlgili bülten ve raporlar; Risk Merkezi’ne üyeler tarafından gerçekleştirilen “Kredi Limit Kredi Risk ve Tasfiye Olunacak Alacaklar (KLKR)”, “Bireysel Nitelikli Kredi ve Kredi Kartları (KRS)”, “Ödenmiş Çek”, “Karşılıksız Çek” ve “Protestolu Senet” bildirimlerini kapsamaktadır. 2017 yılında bu istatistiklere; “Çek Yasağı Kararları” ile ilgili içerikler de eklenmiştir.
Bu bülten ve raporlarda; banka dışı finans kuruluşlarını da kapsayacak şekilde Türkiye finans sektörü geneline ilişkin müşteri sayıları, toplam kredi ve çek hacimleri, gelişimleri, tahsili gecikmiş alacak, karşılıksız çek ve protestolu senet gibi risklilik göstergeleri raporlanmakta, bu bilgiler sektör ve coğrafi kırılımlarda detaylandırılmaktadır.
Risk Merkezi, üyelerinden topladığı verilerden Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, BDDK ve diğer resmi kurumların ihtiyaç duyduğu ve talep ettiği istatistik, rapor, analiz ve verileri üretmekte, düzenli olarak ve/veya talebe istinaden ilgili resmi kurumla paylaşmaktadır.