Hizmet Adı |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Kredi Limit Kredi Risk Sorgu ve Paylaşım Hizmetleri |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Senet Bilgileri Bildirimi ve Paylaşımı |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Karşılıksız Çek Sorgu ve Paylaşım Hizmetleri |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Çek Münferit Sorgulama |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Risk Merkezi Müşteri Raporu Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Resmi Kurumlara Açıklanan İstatistiki Bilgi Hizmeti Uygulamaları |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Risk Merkezi Raporlama Sistemi |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Üyelere Açıklanan İstatistiki Bilgi Hizmeti Uygulamaları |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Kamuoyuna Açıklanan İstatistiki Bilgi Hizmeti Uygulamaları |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
Kredi Referans Sistemi (KRS) |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Kurumsal Büro Sistemi (KRM) |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Bireysel Müşteri İtirazları Değerlendirme Sistemi (Bireysel MİDES) |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Kurumsal Müşteri İtirazları Değerlendirme Sistemi (Kurumsal MİDES) |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
KRS Bilgi Doğrulama Sistemi |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Çek Raporu Ham Veri Sunumu |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Risk Raporu Ham Veri Sunumu |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Karşılıksız Çek Uyarı Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
İhale Yasaklısı Sorgulama ve Uyarı Hizmetleri |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Türev İşlemler Paylaşım Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Bilgi Güncelleme Uygulamaları Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Veri Validasyon ve Yaptırım Uygulamaları Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Kredi Talepleri Kabul - Ret Bildirimleri |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
İçsel Derecelendirme Notları Paylaşım Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
KDK ve Derecelendirme Notları Paylaşım Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
Üye Talep Yönetimi Hizmetleri |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|
İhtiyati Tedbir Kararlı Çek Paylaşım Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
||
İflas/İflas Erteleme/Konkordato İlan Eden Şirketler Paylaşım Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
||
Çek Yasaklısı Müşteriler Paylaşım Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
||
Müşteri GİB Künye Sorgulama |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
||
Çapraz Çek İlişkileri Sorgulama Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
||
Kredi Sigortası Sorgulama Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
||
MERSİS Sorgulama Hizmeti |
• |
• |
• |
• |
• |
• |
|||
Risk Merkezi (RM) Uyarı Hizmetleri |
• |
• |
• |
• |
• |
||||
Mücbir Hal Sorgulama |
• |
• |
• |
• |
• |
||||
BKM Üye İşyeri Ciro Bilgi ve POS İptal Münferit Sorgulama |
• |
• |
• |
• |
• |
||||
Münferit Sorgu Raporlamaları |
• |
• |
• |
• |
• |
||||
Telekom Bilgileri Sorgulama |
• |
• |
• |
• |
|||||
Yabancı Para Kredi ve Gelir Sorgulama |
• |
• |
• |
• |
|||||
Risk Merkezi Raporunun E-devlet Kapısı Üzerinden Sunulması |
• |
• |
• |
||||||
Senet Raporu Hizmeti |
• |
• |
|||||||
Ticari TL Risk Bildirimi ve Paylaşımı |
• |
• |
|||||||
Elektronik Yatırım Teşvik Belgesi (e-YTB) Bilgilerinin Paylaşımı |
• |
• |
|||||||
Ticari Nitelikli TL ve YP Kredi Günlük Bildirimi |
• |
• |
|||||||
Yabancı Para Kredi ve Gelir Müşteri İtirazları Değerlendirme Sistemi (MİDES) |
• |
• |
|||||||
Risk Merkezi İnteraktif Raporlama Sistemi |
• |
• |
|||||||
İleri Keşide Tarihli Çek Bilgileri Paylaşım Hizmeti |
• |
• |
|||||||
Çek İstatistiklerinin Günlük Paylaşımı |
• |
• |
|||||||
Beyan Sistemi |
• |
||||||||
UYAP Sisteminde yer alan iflas ve Konkordato kararlarının Paylaşılması |
• |
Kredi Limit-Kredi Risk Sorgu ve Paylaşım Hizmetleri ile ödenmeyen faiz ve reeskont bilgileri sunulmaktadır.
Gerçek ve tüzel kişilere tahsis edilen kredi limit-risk ve tasfiye olunacak alacak bilgilerinin kredi türü bazında kısa, orta ve uzun vadede izlenebildiği ve kredilere ilişkin ödenmeyen faiz ve reeskont bilgilerine yer verilen bir hizmettir.
Bildirimde toplanan bilgi başlıkları şu şekildedir:
Hizmet kapsamında toplanan bilgiler; müşteri bazında birleştirilerek bu müşterileri bildiren üyeler ile topluca paylaşılmaktadır. Bununla birlikte, web ekranı ve web servis aracılığıyla münferit olarak da sorgulama yapılabilmektedir.
Hizmet kapsamında, Risk Merkezi’ne kaynak kuruluş olarak bildirim yapan, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’nun nezdindeki kredi limit, kredi risk ve tasfiye olunacak alacak bilgileri ile Merkezi Kayıt Kuruluşu A.Ş.’nin nezdindeki finansman bonosu ve tahvil ihracından kaynaklanan anapara borcu bilgileri de üyeler ile paylaşılmaktadır.
2013 yılında hayata geçen Kredi Limit Kredi Risk Tasfiye Olunacak Alacaklar (KLKR) Sistemi, müşterilerin kredi risk değerlendirmesinde ihtiyaç duyulabilecek zengin bir bilgi kümesini üyelerinin kullanımına sunmaktadır.
KLKR uygulamasında 2021 yılında çeşitli hata kodu düzenlemelerinin yanı sıra kefalet verilen bireysel nitelikli kredilerin bildirilmesi ve bu bilgilerin Risk Merkezi üyeleri ile paylaşılması sağlanmıştır.
Bankalardan günlük olarak, ileri vadeli senet, ödenen senet, ödememe nedeniyle protesto edilen, protesto kaldırısı yapılan ve iptal/iade senetlere ilişkin bilgilerin web servis aracılığıyla toplanarak, tüm üyelerle paylaşıldığı bir hizmettir.
Gerçek kişi, gerçek kişilerin ticari işletmeleri ve tüzel kişilere ilişkin senet bilgileri, web uygulamaları üzerinden senet sorgulama ekranı kullanılarak münferit olarak sorgulanabilir. Risk Merkezi üyeleri, kendi müşterisi olsun veya olmasın günlük olarak bildirilen senet bilgilerine güncel olarak ulaşabilmektedir. Aynı zamanda, ödememe nedeniyle protesto edilen senet ve protesto kaldırısı yapılan senetler, Senet Geri Bildirim servisiyle tüm üyelerle ücretsiz olarak paylaşılmaktadır.
Senet Raporu Hizmeti
Gerçek kişi, gerçek kişilerin ticari işletmeleri ve tüzel kişilere ilişkin, bankalardan alınan senet bilgilerinin konsolide edilerek paylaşıldığı bir raporlama hizmetidir. Sorgulanan firma ya da kişilere ait son 5 yıl içinde ödenen, vadesinde ödenmeyen, protesto olan, protesto kaldırısı yapılan, vadesinden önce iptal/iade olan ve ileri vadeli senetler ile vadesi ileriye dönük 5 yıl içerisinde olan ileri vadeli senetlere ait özet ve detay bilgilere ulaşılabilir.
Karşılıksız Çek Sorgu ve Paylaşım Hizmetleri ile karşılıksız çeke ve hesap sahibine ilişkin bilgiler Risk Merkezi’ne günlük olarak bildirilmektedir.
Karşılıksız Çek Sorgu ve Paylaşım Hizmetleri’nde bankalar tarafından karşılıksız işlemi yapılan çeke ve hesap sahibine ilişkin bilgiler, karşılıksız işlemi yapıldıktan sonra ödenen çeke ve hesap sahibine ilişkin bilgiler alt ve üst sınır olmaksızın Risk Merkezi’ne günlük olarak bildirilmektedir.
Üyelerin bildirdikleri karşılıksız çek verilerin paylaşımı, toplu ve münferit sorgu bazında olmak üzere iki şekilde yapılmaktadır:
Çek Münferit Sorgulama Hizmeti ile ödenen çek bilgilerinin yanı sıra karşılıksız işlemi yapılan ve karşılıksız işlemi yapıldıktan sonra ödenen çek bilgileri Risk Merkezi üyelerince sorgulanabilmektedir.
KRS ile bireysel kredi ürünlerine yönelik her türlü detaylı bilgi banka ve finansman şirketleri ile paylaşılmaktadır.
Kredi Referans Sistemi (KRS), bireysel kredi ürünlerine yönelik her türlü detaylı bilginin Risk Merkezi üyelerinden toplanıp banka ve finansman şirketleri ile paylaşıldığı bir bilgi paylaşım sistemidir.
Risk Merkezi’ne üye banka ve finansman şirketleri, KRS’de gerçekleştirdikleri sorgulama işlemiyle; tüketicinin “borçlu” ve “kefil” konumunda bulunduğu tüm açık hesap, son beş yıl içindeki kapalı hesap, son altı aydaki başvuru ve son 36 aylık döneme ait kredi geri ödeme performans bilgilerine online ortamda birkaç saniye içinde ulaşabilmektedir. Standart bir yapıya uygun olarak üyelerden sağlanan bireysel kredi ürün bilgileri, hiçbir değişiklik, birleştirme, ekleme ve benzeri işlemlere tabi tutulmaksızın, özgün halleriyle KRS veri tabanına aktarılmakta ve müşteri bazında birleştirilerek paylaşıma açılmaktadır. Bununla birlikte, KRS Acil Güncelleme Uygulaması ile üyelerin, kredi hesaplarına ait finansal bilgilere ek olarak özlük bilgilerinin güncelleme, kefil ve ek kart kullanıcısı silme ve kredi silme işlemleri bir sonraki günlük bildirimi beklemeden anlık olarak yapılabilmektedir.
Sistemi kullanarak, tüketicinin toplam kredi riski ve ödeme alışkanlıklarına ilişkin her türlü bilgiye çok kısa sürede ulaşabilen finansal kuruluşlar, müşterilerine ilişkin her türlü risk kararını somut verilere dayanarak verebilmektedir.
Geliştirilen KRS Toplu Sorgulama Hizmeti ile bireysel kredili müşteri portföy sorgulamalarını toplu halde yapabilen ve riskini sağlıklı bir şekilde yönetebilen finansal kuruluşlar, kredi kararını hızlıca vererek (SMS ile kredi vermek gibi) doğru müşterilere doğru koşullarda hızlı kredi ürünlerini sunabilmektedir.
Bu avantajlı sistem sayesinde, makro ölçekte hem finansal sektör sağlıklı bir şekilde büyüyebilmekte hem de kişilere gereken mali destek sağlanmaktadır.
KRS, bireysel kredi riskinin minimize edilmesini, kredi riskinin ölçülmesi sayesinde kullandırılan kredi hacminin artmasını, kredi ve limit kararlarının, daha rasyonel, hızlı ve daha sağlıklı verilmesini; bu sayede bireysel kredi müşterilerinin düzenli ödemeye teşvik edilmesini ve kredi kullanımının yaygınlaşmasını sağlamaktadır.
KRS, bir kara liste olmayıp olumlu kredi ödeme bilgilerini de içermektedir. Bu sayede, herhangi bir müşteri ilk defa çalışacağı bir üyeye kendisini kolayca tanıtma fırsatını da elde etmektedir. Kredi hesapları üyeler tarafından günlük olarak güncellenirken, başvuru kayıtları anlık olarak oluşturulup paylaşıma açılmaktadır.
2015 yılı Haziran ayına kadar aylık veri bildirimi ve güncelleme sistematiği ile çalışan KRS, bu tarihten itibaren günlük güncellenmeye başlamıştır. Milyonlarca hesap kaydının yer aldığı KRS’de, kredi bilgileri ve ödeme performansı verilerinin günlük sisteme yüklenmesi sağlanmış; bu sayede üyelerin daha güncel veriler üzerinden kredi kararlarını daha sağlıklı ve etkin bir biçimde vermeleri daha olanaklı hale gelmiştir.
2016 Temmuz ayı itibarıyla varlık yönetim şirketlerinin KRS bildirimine başlanmasıyla, mevcut KRS verisinin daha zengin hale getirilmesi sağlanmıştır.
2017 Ekim itibarıyla, sadece hesap açılışlarında bildirilen özlük ve iletişim verileri; aylık olarak alınmaya başlanmıştır. Böylelikle BDS sisteminin de güncel özlük ve iletişim verileri ile beslenmesi sağlanmıştır.
KRM, gerçek ve tüzel kişi müşterilerin ticari nitelikli kredi bilgilerinin yer aldığı bilgi paylaşım sistemidir.
Kurumsal Büro Sistemi (KRM), gerçek ve tüzel kişi müşterilerin ticari nitelikli kredi bilgilerinin yer aldığı bilgi paylaşım sistemidir.
2005 yılında hayata geçirilen bu fark yaratan uygulama, tüzel bir kişinin risk değerlendirmesinde ihtiyaç duyulabilecek oldukça zengin bir bilgi kümesini üyelerinin kullanımına sunmaktadır. 2013 Kasım ayı itibarıyla sisteme eklenen Toplu Sorgulama özelliği ile de üyelerin belirli dönemlerde gerçekleştirdikleri portföy güncellemelerine kolaylık sağlamaktadır.
Zengin bir içeriğe sahip olan sistemde; firma ve gerçek kişi künye bilgileri, sermaye bazlı ilişki bilgileri, kredi hesapları ve geri ödeme bilgileri, teminat bilgilerinin yanı sıra karşılıksız çek bilgileri de paylaşılmaktadır.
Sisteme bilgi sunan üye sayısının artmasına paralel olarak sistemin kullanım yoğunluğu da artmıştır. Üye kuruluşların tüzel müşterilerine yönelik kredi değerlendirme süreçlerinin önemli bir unsuru haline gelen KRM’de 2013 yılında kurumsal büro verilerinin zenginleştirilmesi kapsamında yapılan proje ile kurumsal sorgulamalarda; toplam firma limitinin yanı sıra grup limiti, grup riski, nakdi ve gayri nakdi limit kırılımı ile genel revize vadesi bilgileri paylaşılmaktadır.
2014 yılında gerçekleşen Risk Merkezi geçişi sonrası KRM’de yer alan verilerde hata ve eksiklik olması durumunda bildirim yapan üyelerin aylık bildirim dönemini beklemeden güncelleme, silme ve düzeltme işlemlerini Kurumsal Büro Acil Güncelleme ekranları üzerinden gerçekleştirebilmesine imkân sağlanmıştır. Kurumsal MİDES üzerinden gelen ve cevaplanan itirazların da listelenebildiği sistem sayesinde üyeler bir sonraki ay yapacakları bildirimi beklemeden güncelleme yapabilmektedir.
2017 yılında ilk fazı tamamlanan KRM İyileştirme ve Sadeleştirme Projesi kapsamında veri çeşitliliğinin artırılmasının yanı sıra veri yükleme ve veri sorgulama performansının geliştirilmesi sağlanmıştır. Projeyle birlikte, KRS’de olduğu gibi KRM’ye de ödeme performansı bilgisinin eklenmesi ve sorgu sonucunda bir kredinin “Dönem İçi En Büyük Gecikme Gün Sayıları”nın 36 ay geriye yönelik olarak paylaşılması sağlanmıştır.
Finansal kiralama şirketleri ile faktoring şirketleri 2018 yılında, varlık yönetim şirketleri ise 2019 yılında sisteme dâhil olmuştur.
T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan (GİB) alınan ciro ve aktif büyüklük dilimlerinin KRM sistemi üzerinden paylaşılmasına ise 2019 yılında başlanmıştır. Hâlihazırda, 2020 yılına ait veriler de KRM hizmetine eklenmiştir. 2020 yılının son çeyreğinde çalışmalarına başlanan; KRM bildirimlerinin günlük bildirim projesi, 2021 yılının ilk çeyreğinde hayata geçirilmiştir. Bu sayede, KRM hizmetinden yararlanan Risk Merkezi üyelerinin daha güncel şekilde müşteri verilerine ulaşmaları ve risklerini daha sağlıklı yönetmeleri sağlanmıştır.
MÜŞTERİ İTİRAZLARI DEĞERLENDİRME SİSTEMLERİ (MİDES)
MİDES; KRS ve KRM bünyesinde paylaşılan bilgilere ilişkin itirazların kayıt sahibi üyeye otomatik olarak iletilmesini sağlayan bir sistemdir.
Müşteri İtirazları Değerlendirme Sistemleri (MİDES); KRS ve KRM bünyesinde paylaşılan bilgilere ilişkin itirazların kayıt sahibi üyeye otomatik olarak iletilmesini sağlayan bir sistemdir.
Sistem sayesinde müşterinin; Bireysel MİDES uygulaması ile KRS’de paylaşılan bilgilerine, Kurumsal MİDES uygulaması ile KRM’de paylaşılan bilgilerine ulaşılarak müşteri itirazı kısa sürede değerlendirilmekte ve sonuçlandırılmaktadır. İnceleme sonucunda paylaşılan bilgilerde bir sorun olduğu tespit edilirse, gereken düzeltme işlemi de herhangi bir talebe gerek olmaksızın kısa sürede yapılmaktadır.
MİDES, benzer sistemlerle karşılaştırıldığında “tüketici itirazının irdelenmesi ve yanıtlanması” bakımından dünyadaki en hızlı sistem olma özelliğini taşımaktadır. Yapılan itirazların Risk Merkezi üyesi bankalar tarafından yanıtlanması için en fazla 24 saatlik bir süre tanınmasına rağmen gerçekleşen yanıtlama süreleri 2 saatin altındadır.
2018 yılında Bireysel MİDES uygulamasının mevcut fonksiyonlarının, üye ihtiyaçlarının daha kapsamlı şekilde karşılanması ve yeni teknoloji ile yazılması için çalışmalar yapılmıştır.
2016 yılında varlık yönetim şirketlerinin KRS’ye, 2019 yılında ise KRM’ye bildirime başlaması ile beraber varlık yönetim şirketleri bilgilerine yönelik itiraz giriş ve değerlendirmeleri için sistemsel geliştirmeler tamamlanmıştır.
Yabancı Para Kredi ve Gelir Müşteri İtirazları Değerlendirme Sistemi sayesinde ise müşterinin; Yabancı Para Kredi ve Gelir Hizmeti ile paylaşılan bilgilerine ulaşılarak müşteri itirazı kısa sürede değerlendirilmekte ve sonuçlandırılmaktadır. Yapılan itirazların Risk Merkezi üyeleri tarafından yanıtlanması için en fazla 8 iş saatlik bir süre tanınmaktadır.
BDS tüketici bilgilerinin doğruluğunu kontrolüne ve güncellenmesine olanak sağlayan bir sistemdir.
KRS Bilgi Doğrulama Sistemi (BDS) üyenin, kendisine başvuruda bulunan bir tüketicinin beyan ettiği bilgilerin doğruluğunu kontrol etmesine, mevcut müşterilerinin eksik bilgilerini tamamlamasına ve güncelliğini yitirmiş olan müşteri bilgilerinin güncellenmesine olanak sağlayan ve üyeler tarafından yoğun olarak kullanılan bir sistemdir.
2016 yılında varlık yönetim şirketlerinin KRS bildirimlerine başlamasıyla beraber, bu bilgilerin de BDS’yi beslemesi sağlanmıştır.
Çek Raporu Ham Veri Sunum Hizmeti çek keşidecisinin geçmiş çek ödeme bilgilerine ulaşılabilmesini sağlamaktadır
Çek Raporu Ham Veri Sunum Hizmeti çek keşidecisinin geçmiş çek ödeme bilgilerine ulaşılabilmesini sağlamaktadır. Rapor kapsamında, çek hesabının bulunduğu bankalar, çek ibraz bilgileri, karşılıksızdan sonra ödenen çek bilgileri, son 1 ay, 3 ay ve 12 ay içinde ödenmiş ve arkası yazılmış çeklere ait detay bilgiler paylaşılmaktadır.
Bunlara ek olarak ileri keşide tarihli çek bilgileri ile açık çek bilgileri de üyelerden toplanmaya başlamasıyla birlikte, çek raporunda karşılıksız ve ödenmiş çeklerin yanı sıra keşidecinin ileri keşide tarihli ve açık çek bilgileri de yer almaktadır.
Üyelerin aldığı “istihbarat” amaçlı raporlarda, kişinin alacaklı olduğu çeklerin performansı da ölçülebilmektedir. İstihbarat amaçlı raporlarda ek olarak; keşidecinin alacaklı olduğu çeklere ilişkin bilgiler son 1, 3 ve 12 aylık periyotlarla; ibrazında ödenen çek adet/tutar ve oranı, karşılıksız işlemi yapılan ve sonradan ödenen çek adet/tutar ve oranı, karşılıksız işlemi yapılan ve halen ödenmemiş çek adet/tutar başlıkları Çek Raporu Ham Veri Sunum Sistemi ile sunulmaktadır.
Risk Raporu Ham Veri Sunum Hizmeti, bankalardan kullanılmış kredi ürünlerine ilişkin geçmiş kredi ödeme performansını ortaya koyan bir üründür.
Risk Raporu Ham Veri Sunum Hizmeti, gerçek ve tüzel kişilerin bankalardan kullanmış oldukları kredi ürünlerine ilişkin geçmiş kredi ödeme performansını ortaya koyan bir üründür.
Risk Merkezi’nin üye kuruluşlardan periyodik olarak topladığı KRS ve KRM sistemlerine ait bireysel ve ticari kredi verileri esas alınarak sunulan raporda; gerçek ve tüzel kişilerin limitleri, riskleri, kredi hesap sayıları ve hesabı bulunan üye bilgileri, geçmiş kredi ödeme performansları, bildirimde bulunan finansal kuruluş sayısı, gecikme ve takip bilgileri gibi veriler yer almaktadır.
Finansal kiralama ve faktoring şirketlerinde yer alan limit ve risk bilgileri ise KLKR sisteminden beslenerek, Risk Raporu’nda sunulmaktadır.
2018 yılında Risk Raporu münferit sorgu hizmetinde yapılan geliştirmelerle, mevcut yapıda üye tipleri için ayrı olan servisler tekilleştirilmiş, varlık yönetim şirketleri verileri eklenmiş, bireysel kredi verileri zenginleştirilmiş ve sorgulama için yapılan girdi bilgileri sadeleştirilmesi gibi geliştirmeler yapılarak mevcut hizmet kalitesi iyileştirilmiştir.
2021 yılında yapılan proje ile Risk Raporu Ham Veri uygulamasında faktoring ve leasing üyelerine ilişkin risk bilgilerin, KLKR uygulaması yerine KRM uygulamasından daha güncel şekilde beslenmesi sağlanmıştır.
Çapraz Çek İlişkileri Sorgulama Hizmeti ile son ciranta ile keşideci arasındaki karşılıklı çek ilişkileri sorgulanabilmektedir.
Bankaya çeki ibraz eden son ciranta ile keşideci arasındaki karşılıklı çek ilişkilerinin sorgulanabilmesine olanak sağlayan bir sorgulama hizmetidir.
Çapraz çek ilişkileri sorgulama sonucunda, firmaların ve gerçek kişilerin birbirlerine karşılıklı olarak keşide ettikleri çek adetleri ve tutarları listelenmektedir. Sorgulama sonucu belirlenen karşılıklı çek ilişkileri; “karşılıksız işlemi yapılan çek”, “karşılıksız işlemi yapıldıktan sonra ödenen çek”, “ibrazında ödenen çek” ve “ileri keşide tarihli çek” kırılımında gösterilmektedir.
Kasım 2015 tarihi itibarıyla web uygulamaları ve web servis üzerinden hizmet vermeye başlayan çapraz Çek İlişkileri Sorgulama Hizmeti tüm üyeler tarafından etkin bir şekilde kullanılmaktadır.
Günlük karşılıksız çek bilgileri sisteme yüklenirken bu çeklerin keşidecilerini hem KRS hem de KRM’de tarayan sistem, bu kişilerin müşterisi olduğu üyelere özel bir uyarı mesajı üretmekte ve karşılıksız çek durumu ile ilgili üyeyi bilgilendirmektedir.
Böylece, üye ileride müşterisi ile ilgili karşılaşabileceği olası ödeme güçlüğü sorunlarına karşı bilgilendirilmekte ve erken bir uyarı hizmeti verilmektedir.
Üyelerin risk değerlendirmelerinde önemli bir unsur olan ihale yasağı bilgisi günlük bazda Resmî Gazete’den alınarak sisteme girilmektedir.
Bu bilgiler üzerinden üyelere farklı hizmetler verilmektedir:
Türev İşlemler bildirimleri kapsamında, bankalarca gerçek ve tüzel kişilere tahsis edilen vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleri ile benzeri diğer sözleşmelere ait veriler, bildirim başlangıç tarihinden bir önceki işgünü itibarıyla mevcut olan limit ve risk tutarları ile 15 günde bir bildirilmektedir. Türev işlem bilgi paylaşımı toplu ve münferit sorgu bazında olmak üzere iki şekilde yapılmaktadır:
Müşterilerin rızası dışında elinden çıkan ve mahkeme tarafından ihtiyati tedbir konulması, ihtiyati tedbir kararının kaldırılması, çek iptal kararı verilen çek bilgilerinin bankalardan günlük olarak toplanarak münferit sorgu ve toplu geri bildirim yolu ile paylaşımını kapsayan bir hizmettir.
İhtiyati Tedbir Kararlı Çek Paylaşım Hizmeti, çek ile ilgili ihtiyati tedbir veya çek iptal kararı olup olmadığının görülebilmesini sağlamaktadır. Bu hizmet ile karşılıksız çek münferit sorgu ekranının yanı sıra Çek Raporu üzerinden de sorgulama yapılabilmektedir.
Ticaret Sicil Gazetesi’nde yayınlanan iflas-iflas erteleme-konkordato ilan eden şirketlere ilişkin veriler, konsolide edilerek Dosya Transfer Sistemi üzerinden tüm Risk Merkezi üyeleri ile aylık bazda paylaşılmaktadır.
Mahkemelerce çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağına ilişkin alınmış olan kararlar, Risk Merkezi tarafından, tüm Risk Merkezi (RM) üyesi bankalar ile topluca Dosya Transfer Sistemi üzerinden günlük olarak paylaşılmaktadır.
GİB nezdinde yer alan müşteri (vergi mükelleflerinin) bilgilerinin sorgulanabildiği “Müşteri GİB Künye Sorgulama Hizmeti” kapsamında müşteriye ait künye bilgileri, kuruluş bilgisi, UAVT kodunun yer aldığı adres bilgileri ve faaliyet alanı bilgisi ile birlikte faal/terk durumu paylaşılmaktadır.
Müşterinin GİB künye bilgilerinin anlık sorgu ile alınması, üyeler tarafında verimliliği artırdığı gibi insan kaynaklı operasyonel hataların da önüne geçilmesini sağlamaktadır.
Mevcut GİB künye sorgulama servisine ek olarak Ağustos 2016 tarihi itibarıyla hizmet vermeye başlayan “GİB Künye Değişim Web Servisi” ile GİB nezdinde gerçekleşen firma/kişi künye bilgilerindeki tüm günlük değişimler, işlem tipleri ile birlikte paylaşılmaktadır.
Mevcut GİB künye sorgulama servisinde Temmuz 2020 tarihi itibarıyla birden çok şubesi bulunan bir mükellefe ait şube bilgileri ile şubeye ait faaliyet adı ve kodu (NACE) bilgisi de paylaşılmaktadır.
Kredi sigortası şirketlerinden sigorta yapılan (alıcı) ve sigorta yaptıran (satıcı) müşteriler bazında limit ve risk bilgilerinin aylık olarak toplanmasını sağlayan bir hizmettir. Ek olarak; ödenmeyen faturalara yönelik satıcının sigorta şirketlerine yaptığı tazminat başvuruları da paylaşılmaktadır. Kredi sigortası bilgileri ise münferit olarak ekran ve web servis ile sorgulanabilmektedir.
Risk Merkezi Müşteri Raporu Hizmeti ile gerçek ve tüzel kişilerin Risk Merkezi nezdinde konsolide edilen ve Risk Merkezi üyeleri ile paylaşılan kendilerine ait kredi verileriyle ilgili raporları alması sağlanmaktadır. Bu hizmet ile üç farklı bilgi içeriğinde rapor alınabilmektedir: Kredi Limit, Kredi Risk, Tasfiye Olunacak Alacaklar Raporu
Risk Merkezi üyesi olan banka, finansal kiralama, faktoring, tüketici finansman şirketi, varlık yönetim şirketi, kaynak kuruluş ve diğer üyeler tarafından bildirilen kredi ve tasfiye olunacak alacaklar bilgilerinin yer aldığı rapor türü olup detay rapor, özet rapor ve sorunlu krediler olmak üzere üç ayrı rapor türünde alınabilmektedir.
Çek Raporu
2009 yılından itibaren karşılıksız çekler, karşılıksız işlemi yapıldıktan sonra ödenen çekler ve ibrazında ödenen çeklere ilişkin rapordur. Raporda çek toplam adet, toplam tutar, çeklerin alındığı banka bilgileri ve en son işlem yapılan 50 adet karşılıksız çek ve karşılıksız işlemi yapıldıktan sonra ödenen çek dökümü yer almaktadır.
Protestolu Senet Raporu
Protestolu senetlere ilişkin bilgilerin yer aldığı rapordur. Bu raporda son beş yıla ait protesto edilmiş senetler banka adı, şube adı, kayıt türü (bildiri veya kaldırı), senet tutarı, protestolu senet bildirim tarihi, protestolu senet kaldırı tarihi ve kaldırı nedeni bilgileri yer almaktadır.
Gerçek ve tüzel kişi müşterilerin başvurduğu; konut, otomobil, ihtiyaç kredisi, kredi kartı, kredili mevduat hesabı ve ticari kredi talepleri ve bu taleplerin kabul/ret durumları Risk Merkezi’ne toplu istatistik olarak bildirilmektedir. Bankalardan alınan bu bilgiler, TCMB’nin finans sektörünün gelişimini takip etmesine katkı sağlamaktadır.
İçsel Derecelendirme Sistemi’ne sahip olan Risk Merkezi üyesi bankaların, müşteriler için verilen derecelendirme notlarını, derecelendirme notu verilen müşterilerin risk sınıflarını, derecelendirme notu verilen müşterilerin not cetvellerini TBB Risk Merkezi’ne bildirdiği ve bu bilgilerin BDDK ile paylaşıldığı sistemdir.
BDDK tarafından yetkilendirilen ancak doğrudan tanıma kapsamında olmayan kredi derecelendirme kuruluşları tarafından, müşteriler için verilen derecelendirme notları, derecelendirme notu verilen müşterilerin not cetvelleri, not değişim gerekçeleriyle birlikte JCR Avrasya Derecelendirme A.Ş. tarafından TBB Risk Merkezi’ne bildirilmektedir. Bu bildirim müşterisi olsun veya olmasın tüm Risk Merkezi üyeleri ile toplu olarak paylaşılmaktadır.
Risk Merkezi Bilgi Güncelleme Uygulamaları ile üyelerce bildirimi yapılan ve paylaşıma sunulan verilerin düzeltme işlemlerinin bir sonraki bildirim periyodu beklenmeden anlık olarak gerçekleştirilmesi sağlanmaktadır. Bilgi Güncelleme Uygulamaları hizmetleri kapsamında KRS, KRM, Kredi Sigortası ve KLKR verileri online güncellenebilmektedir. 2016 yılında kredi sigortası alıcı ve satıcı bildirimlerine ilişkin bilgilerin de uygulama üzerinden yapılabilmesine yönelik çalışmalar tamamlanmıştır.
Üyelerin veri bildirimlerinin; ürün bazında belirlenen zaman aralıklarında ve belirli bir hata oranının altında yapılıp yapılmadığını otomatik olarak kontrol eden, üyelerin aksiyon alması için geri bildirim yapan ve hatalı durum tespit edildiğinde Risk Merkezi (RM) Genelgesi’nde belirtilen kurallar çerçevesinde yaptırım uygulayan bir sistemdir.
Bu hizmet sayesinde;
2021 yılında çalışmalarına başlanan proje ile üyeler tarafından web servis üzerinden yapılan bildirimlere ilişin yaptırım kuralları, yaptırım uygulaması üzerinden otomatik şekilde uygulanmaya başlayacaktır.
Mahkeme, Savcılık, Emniyet Müdürlüğü, Maliye Bakanlığı, Sermaye Piyasası Kurulu (SPK), Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), İcra Müdürlüğü gibi resmi kurumlardan ve müşterilerden gelen yazılara yönelik yazışmaların yasal süre içerisinde yapılması, resmi kurumlar tarafından talep edilen raporların doğru ve eksiksiz üretilip, gönderime hazır hale getirilmesi faaliyetlerini içermektedir.
Üyelerce iletilen formların genelgelere uygun şekilde kontrolünün yapılarak işleme alınması ve kontroller sonrasında üyelerin uygulamalara erişim yapabilmeleri için gerekli yetkilendirmelerin yapılması hizmetlerini kapsamaktadır.
TBB Risk Merkezi resmi internet sitesi (http://www.riskmerkezi.org) üzerinden her ay düzenli olarak 19 adet rapor ve 2 adet bülten yayımlanmakta, kamuoyuna sunulmaktadır.
İlgili bülten ve raporlar; TBB Risk Merkezi’ne üyeler tarafından gerçekleştirilen “Kredi Limit Kredi Risk ve Tasfiye Olunacak Alacaklar (KLKR)”, “Bireysel Nitelikli Kredi ve Kredi Kartları (KRS)”, “Ödenmiş Çek”, “Karşılıksız Çek”, “Protestolu Senet” “Çek Yasağı Kararları” bildirimlerini kapsamaktadır.
Bu bülten ve raporlarda; banka dışı finans kuruluşlarını da kapsayacak şekilde Türkiye finans sektörü geneline ilişkin müşteri sayıları, toplam kredi ve çek hacimleri, gelişimleri, tahsili gecikmiş alacak, karşılıksız çek ve protestolu senet gibi risklilik göstergeleri raporlanmakta, bu bilgiler sektör ve coğrafi kırılımlarda detaylandırılmaktadır.
TBB Risk Merkezi, üyelerinden topladığı verilerden banka dışı finans kuruluşlarını da kapsayacak şekilde Türkiye finans sektörü geneline ilişkin çeşitli rapor ve analizler üreterek üyeleri ile paylaşmaktadır. Bu paylaşım sadece TBB Risk Merkezi üyelerinin eriştiği ortamlar üzerinden statik olarak gerçekleştirilmektedir.
TBB Risk Merkezi, üyelerinden topladığı verilerden TCMB, BDDK ve diğer resmi kurumların ihtiyaç duyduğu ve talep ettiği istatistik, rapor, analiz ve verileri üretmekte, düzenli olarak ve/veya talebe istinaden ilgili resmi kurum ile paylaşmaktadır.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) kapsamında yer alan firma temsilci bilgileri, ortak bilgileri, sermaye bilgileri Risk Merkezi (RM) üyeleri ile 2016 yılı sonunda paylaşılmaya başlanmıştır.
Üyeler tarafından “MERSİS no, vergi kimlik numarası veya TCKN” ile münferit sorgu yapılabilecek olup, sermaye şirketleri, kooperatifler, şahıs işletmeleri, yabancı şirketlerin Türkiye şubeleri ile dernek ve vakıflarca kurulan işletmelerine ilişkin bilgiler serviste yer almaktadır.
2018 yılında Esnaf ve Sanatkar Bilgi Sistemi’nde (ESBİS) yer alan esnaf bilgilerinin üyeler ile MERSİS üzerinden paylaşılmasına ilişkin geliştirmeler yapılmıştır. Ek olarak, MERSİS sorgusu TCKN ile yapıldığında, hem MERSİS servisinden hem de ESBİS servisinden sonuç aranarak bilgi paylaşımı zenginleştirilmiştir.
Bankalararası Kart Merkezi’nden (BKM) üye işyeri cirolarının aylık periyotlarda, kimlik bazında konsolide olarak alınması ve üyeler tarafından aşağıdaki bilgi başlıklarının web servis ve web ekran aracılığı ile sorgulanması sağlanmıştır.
Sorgulama hizmeti kapsamında, üye işyeri TCKN/VKN, dönem (ay/yıl), çalışılan banka sayısı, toplam ciro gibi bilgi başlıkları paylaşılmaktadır.
Bununla birlikte, 03 Ağustos 2021 tarihi itibarıyla uygulamaya alınan POS İptal Bilgilerinin Bildirimi Hizmeti ile POS cihazları, banka kartları veya kredi kartlarının amaç dışı kullanımı nedeniyle, Fiktif İşlem Değerlendirme Komitesi kararları ile POS’ları iptal edilen müşterilerin bankalar tarafından Risk Merkezi’ne bildirilmesine başlanmıştır.
Söz konusu veriler, Üye İşyeri Ciro Bilgileri ve POS İptal Bilgileri Sorgulama Hizmeti üzerinden üyeler ile paylaşılmaktadır.
Risk Merkezi üyelerinin bildirimlerini gerçekleştirdiği bireysel ve ticari müşterilere ait, farklı kurumlarca çek, senet, kredi sigortası ve ihale yasağı ile ilgili olumsuz bildirimlerin, FTP üzerinden bir uyarı dosyası ile ilgili hizmeti talep eden üyelere iletilmesini sağlayan üründür. Üyelerce Risk Merkezi’ne bildirilen kredi limit-kredi risk-tasfiye olunacak alacaklar (KLKR), bireysel nitelikli kredi ve kartı (KRS) veya ticari nitelikli kredi (KRM), banka nezdinde bulunan ileri keşide tarihli çek uygulamalarında yer alan müşteriler için uyarı üretilmektedir.
Münferit sorgu bazında paylaşımın yapıldığı uygulamaları kapsamaktadır. Üyelerin günlük, aylık ve yıllık olarak yaptıkları münferit sorgulamaların adetleri, üye kullanıcısı bazında özet ve detay olarak paylaşılmaktadır. Buna ek olarak, aynı kapsamda Trend Analiz Raporu ve yapılan günlük sorgulardaki değişimlere göre uyarı mesajları oluşturulup üyeler ile günlük olarak paylaşılmaktadır.
2021 yılında tamamlanan proje ile Münferit Sorgulama Adet Raporlaması Hizmeti, Risk Merkezi üyelerinin münferiden yaptıkları tüm sorguların “Özet”, “Detay” ve “Trend Raporları” olmak üzere, 10 farklı rapor şeklinde FTP/DTS yapısıyla, ham veri olarak paylaşılması kapsamında iyileştirmeler yapılmıştır. Bunun yanı sıra raporlara yeni alanlar eklenmiştir.
Mücbir hal olarak tanımlanan olaylara maruz kalan müşteriler TBB Risk Merkezi’ne tüm Risk Merkezi üyeleri tarafından aylık olarak bildirilmektedir. Ekran üzerinden münferit olarak sorgulama yapılabilen bu hizmet kapsamında, FTP aracılığıyla aylık olarak toplu paylaşım yapılmaktadır.
Telekomünikasyon şirketlerinden aylık periyotlar halinde, son ödeme tarihi gelmesine rağmen borcunu ödemeyen gerçek ve tüzel kişilerin borç bilgileri, gecikme gün sayıları kırılımında alınıp, konsolide edilerek; tüm Risk Merkezi üyeleri ile web ekran ve web servis aracılığı ile paylaşılmaktadır.
Türkiye’de yerleşik tüzel kişilere kullandırılan döviz kredileri, bu kişilerce yurt dışından sağlanan ve bankalarca kullanımına aracılık edilen krediler ile bu kişilerin son üç mali yılına ait döviz gelirlerinin bildirildiği ve paylaşıldığı sistemdir.
Bankaların, faktoring şirketlerinin, finansal kiralama şirketlerinin ve finansman şirketlerinin döviz kredisi kullandırımı, mevcut döviz kredi bakiyesinin değişmesi (geri ödeme, ek kullandırım, kapatılması, bakiye güncellemesi, yasal takibe intikal etmesi) halinde Risk Merkezi’ne web servisle anlık olarak bildirilmektedir.
Yabancı para kredi ve gelir bilgileri ile yatırım teşvik belgesi kapsamında kullandırılan kredi bilgileri, bildirimi yapan üyelerin müşterisi olup olmadığına bakılmaksızın münferit olarak ekran ve web servis uygulaması aracılığıyla paylaşılmaktadır.
2019 yılında uygulamaya, yeniden yapılandırılan yabancı para kredilerin bildirimi ve paylaşımına ilişkin yeni kapsam kodları eklenmiş; Sermaye Hareketleri Genelgesi’ne uygun bildirim yapılabilmesini teminen, gelir bildirim servisinde geliştirmeler yapılmıştır.
Ayrıca, 2021 yılında uygulamaya yeni kapsam kodları eklenmiş olup, üyelerin yeni eklenen kapsam kodları ile bildirim yapması sağlanmıştır.
TBB Risk Merkezi Raporu Hizmeti, 15 Mart 2019 tarihinden itibaren e-Devlet Kapısı üzerinden sunulmaya başlanmıştır.
Gerçek kişiler ve gerçek kişilerin ticari işletmeleri tarafından rapor başvuruları www.turkiye.gov.tr adresinde yer alan “Risk Merkezi Raporu Başvurusu” adımından yapılabilmektedir.
Daha önce Çek ve Kredi Limit Borç Bilgileri Raporu olarak iki şekilde sunulan hizmet, 06.05.2021 tarihi itibarıyla hayata geçen projeyle; KRS ve KRM’de yer alan günlük kredi verilerinin yanı sıra aşağıdaki yeni bilgi başlıklarıyla da zenginleştirilerek tek bir rapor olarak sunulmaya başlanmıştır.
Kredi Limit ve Borç Bilgileri (bireysel ve ticari krediler ile varlık yönetim şirketi kayıtları)
Hizmet kapsamında, günde 1, ayda 4, yılda 24 defa olmak üzere ücretsiz rapor alınabilmektedir.
Gerçek kişinin ticari işletmesi ve tüzel kişilere kullandırılan ticari nitelikli kredi bilgilerinin Risk Kodu bazında bildirildiği ve paylaşıldığı sistemdir.
Bankaların, faktoring şirketlerinin, finansal kiralama şirketlerinin ve finansman şirketlerinin ticari nitelikli kredilere ait toplam kullandırımı, ödeme tutarları ve bu hareketler sonrası kalan bakiye bilgisi günlük olarak bildirilmektedir.
Ticari Nitelikli TL Risk Paylaşımı, bildirimi yapan üyelerin müşterisi olup olmadığına bakılmaksızın münferit olarak web servis uygulaması aracılığıyla paylaşılmaktadır. Paylaşımda yalnızca kullandırım tutarı bilgileri yer almaktadır, günlük ödeme hareketleri paylaşılmamaktadır.
T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı nezdinde yer alan tüzel kişilere ait elektronik yatırım teşvik belgesinde (e-YTB) yer alan; yatırımcıya, yatırıma, yatırımın yararlanacağı destek unsurlara, yatırımın tutarına, yatırımın finansmanına ve özel şartlara ilişkin bilgiler paylaşılmaktadır.
Yatırım teşvik belgesi bilgilerinin anlık sorgu ile alınması, matbu formdan elektronik ortama geçilmesi, her sorguda en güncel verilere ulaşılması ve mükerrer kredi kullandırımların önüne geçilmesini sağlamaktadır.
e-YTB; bankalar, faktoring şirketleri, finansal kiralama şirketleri ve finansman şirketleri ile web ekran ve web servis aracılığıyla paylaşılmaktadır.
Gerçek kişinin ticari işletmesi ve tüzel kişilere kullandırılan ticari nitelikli TL ve YP kredi bilgilerinin hesap bazında bildirildiği sistemdir.
Bankaların, faktoring şirketlerinin, finansal kiralama şirketlerinin ve finansman şirketlerinin ticari nitelikli TL ve YP kredilere ait toplam kullandırım ve ödeme tutarları bilgisi günlük olarak bildirilmektedir.
Üyelerden alınan bu bilgiler, TCMB ile paylaşılmakta ve TCMB’nin finans sektörünün gelişimini takip etmesine katkı sağlamaktadır.
TBB Risk Merkezi, üyelerince bildirilen tüm verileri bir başka raporlama sistemi ile TCMB ve BDDK çalışanlarının erişimine açmaktadır. TCMB ve BDDK çalışanları bu sistem aracılığı ile TBB Risk Merkezi tarafından üyelerinden toplanan ve Türkiye finans sektörü için çok değerli olan veriler üzerinden ihtiyaç duyduğu tüm rapor, analiz, kontrol ve incelemeleri kendi kendilerine gerçekleştirebilmektedir.
TBB Risk Merkezi üyelerince bildirilen verilerden beslenen ve sadece TBB Risk Merkezi üyelerinin erişebildiği bir raporlama sistemidir. Üyeler, bu raporlama sistemi ile kendi kurumlarına ait rakamlar ile birlikte banka ve diğer finansal kuruluşların türlerine göre toplam sektör rakamlarına aynı anda ulaşabilmekte, karşılaştırma imkânına sahip olabilmektedir. Temel amacı; statik raporlarda paylaşılan kapsam ve formata bağlı kalmadan, interaktif bir şekilde tercih edilen filtreler kapsamında istenilen raporlara ulaşılmasını sağlamaktır.
Risk Merkezi İnteraktif Raporlama Sistemi’nde şu anda TBB Risk Merkezi üyelerince bildirilen Kredi Limit, Kredi Risk ve Tasfiye Olunacak Alacaklar (KLKR) verilerinden oluşturulmuş (aylık güncellenen) içerikler bulunmaktadır. 2022 yılında sisteme; bireysel nitelikli kredi ve kredi kartları (KRS), ödenmiş çek, karşılıksız çek, ileri keşide tarihli çek, açık çek, ödenmiş senet ve protesto edilmiş senet verilerinden oluşturulmuş yeni içerikler de eklenecektir. Bu içeriklerden bazılarının güncellenme frekansı günlük olacaktır.
Sistemin faydaları aşağıdaki üç madde ile kısaca özetlenebilir;
Bu hizmet ile TBB Risk Merkezi üyelerinin Dosya Transfer Sistemi (DTS) dizinlerine her gün otomatik olarak Türkiye finans sektörü toplamına ait çek istatistikleri bırakılmaktadır. Bu istatistikler yardımıyla üyeler sektör genelini gösteren çek istatistiklerini en yüksek frekansta düzenli olarak takip edebilmektedir.
TBB Risk Merkezi üyesi bankaların çek müşterilerinin gerek kendi bankalarına ait gerekse de diğer bankalara ait tahsilata ve teminata verilmiş ileri keşide tarihli çek bilgilerinin paylaşıldığı raporlama hizmetidir.
Risk Merkezi üyesi olan ve müşterilerine çek defteri tahsis eden her banka bu hizmetten faydalanabilmektedir.
Risk Merkezi üyesi bankalardan toplanan İleri Keşide Tarihli Çek Bildirimi verileri kullanılarak üyelerce talepte bulunulması durumunda üretilmektedir.
Bankalar; çek defteri verdiği müşterilerinin ileri tarihli çek ödeme yükümlülükleri hakkında fikir sahibi olabilmekte, bu sayede tahsis kararlarını verirken bu bilgiyi de göz önünde bulundurabilmektedirler.
Üyelerin, Risk Merkezi bildirimlerine konu verileri olmadığını veya ilgili veri türüne ilişkin faaliyette bulunmadığını sistem üzerinden beyan edebilecekleri ve girilen beyanları takip edebilecekleri Beyan Sistemi 2021 itibarıyla hayata geçirilmiştir.
15 Ocak 2021 tarihinde hayata geçirilen, UYAP Sistemi’nde yer alan İflas ve Konkordato Kararlarının Paylaşılması Projesi ile birlikte, ülkemiz gündeminde oldukça önemli yer tutan ve üyeler tarafından da yoğun şekilde talep edilen iflas ve konkordato kararlarına ilişkin güncel bilgilerin paylaşımına başlanmıştır.
Hâlihazırda, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden aylık olarak alınan ve takip eden ay DTS üzerinden üyeler ile paylaşılan iflas ve konkordato bilgilerinin, UYAP üzerinden günlük olarak paylaşılması sağlanmıştır.
Yeni sistem ile tüm Risk Merkezi üyeleri, güncel iflas ve konkordato kararlarına web servis aracılığı ile ücretsiz olarak erişebilmektedir.