KKB’nin Ankara’da 43 bin m2 arazi üzerine kurduğu, KKB Anadolu Veri Merkezi, 2016 sonunda inşaat çalışmaları tamamlanarak hizmete girmiştir.
Aralık 2016 tarihinde T.C. Ziraat Bankası, sistem taşımalarını başlatarak KKB Anadolu Veri Merkezi’ni kullanmaya başlamıştır.
Nisan 2017 tarihinden itibaren ise Yapı Kredi Bankası, sistem taşımalarını tamamlayarak KKB Anadolu Veri Merkezi’ni kullanmaya başlamıştır.
KKB, her yıl yaptığı ODM’den hizmet verebilmeyi kapsayan iş sürekliliği test çalışmasını 13 Ekim 2019 tarihinde gerçekleştirmiştir. Çalışma ile tüm KKB ve Risk Merkezi hizmetleri bir gün boyunca KKB Anadolu Veri Merkezi üzerinden verilmiş, günün sonunda tüm hizmetler KKB İstanbul Veri Merkezi’ne taşınarak hizmetlerin buradan verilmesine devam edilmiştir.
Eylül 2019 tarihinden itibaren Garanti Bankası sistem taşımalarını tamamlayarak KKB Anadolu Veri Merkezi’ni kullanmaya başlamıştır. Kasım 2019 tarihi itibarıyla mevcut 2 adet sistem salonuna ek olarak aynı özelliklerde 2 adet sistem salonu daha faaliyete geçmiştir. Böylece 650 m2 alan kapasitesine sahip toplam 4 sistem salonu ile hizmet verilmeye başlamış; KKB Anadolu Veri Merkezi’nin kapasitesi 400 kabinden 800 kabine çıkartılmıştır.
Aralık 2019 tarihinden itibaren VakıfBank, KKB Anadolu Veri Merkezi’ni kullanmak amacıyla, yeni sistem salonuna taşıma sürecine başlayıp 2020 yılı içerisinde taşınma sürecini tamamlamış ve KKB Anadolu Veri Merkezi kullanım sürecine geçmiştir.
Mart 2020 tarihinden itibaren İş Bankası, Nisan 2020 tarihinden itibaren Şekerbank ve Eylül 2020 tarihinden itibaren Halkbank sistem taşımalarını tamamlayarak KKB Anadolu Veri Merkezi’ni kullanmaya başlamıştır.
Aralık 2020 itibarıyla Garanti Bankası ve Ocak 2021 itibarıyla VakıfBank yeni açılan sistem salonlarından KKB Anadolu Veri Merkezi’ni aktif-aktif mimari kurgularında kullanmak üzere hizmet aldıkları kabin sayılarında artışa gitmişlerdir.
Mayıs 2021 itibarıyla KKB Finansal Bulut Projesi kapsamında KKB Anadolu Veri Merkezi içerisinde iki yeni sistem salonu kurulum çalışmaları tamamlanmış ve KKB Finansal Bulut Projesi için sistem salonları gereksinim altyapısı hazırlanmıştır.
Eylül 2021 tarihinde Akbank, kabin kiralama ihtiyaçları kapsamında yeni bir sistem salonu kurulumu tamamlanmış olup Akbank sistem taşımalarına iki farklı salondan başlayarak KKB Anadolu Veri Merkezi’ni kullanmaya başlamıştır.
Aralık 2021 tarihi itibarıyla mevcut sistem salonlarına ilave yapılan ek sistem salonları sayesinde; KKB Anadolu Veri Merkezi’nin kapasitesi 800 kabinden 1.000 kabine çıkartılmıştır.
Mevcutta hizmet alan ve yeni kiralama yapan bankaların taleplerindeki ciddi artışlar sebebi ile KKB Anadolu Veri Merkezi mevcut kapasitesini doldurmuş olup artan kapasite taleplerin karşılanabilmesi için üst yönetim tarafında değerlendirme süreçleri devam etmektedir.
Öncelikle bankaların yedekleme ve ana veri merkezi hizmeti ihtiyaçlarını karşılayan KKB Anadolu Veri Merkezi, finans sektöründe altyapı maliyetlerinin paylaşılacağı, operasyonel uygulamaların merkezileştirileceği bir veri merkezi olarak da önemli bir altyapı sunmaktadır. En gelişmiş teknolojileri Türk finans kurumlarının erişimine sunan KKB, finansal mevzuata uygun olarak kurulacak olan bulut teknolojileri platformu hizmetlerini de öncelikle finans, daha sonra tüm sektörlerin hizmetine sunarak teknoloji yatırımlarında verimlilik sağlamayı hedeflemektedir.
KKB Anadolu Veri Merkezi; bir veri merkezi, bir destek binası ve bir müşteri operasyon merkezi binasından oluşmakta olup, ek olarak iki adet veri merkezi ve bir adet destek binası olarak büyüyebilecek şekilde tasarlanmıştır. Üst düzey çevreci standart olarak tanımlanan “LEED Platinum” Yeşil Bina Sertifikası’nı almaya hak kazanan Türkiye’de ilk veri merkezi olan KKB Anadolu Veri Merkezi, dünyada ise bu unvana sahip beş veri merkezinden biri olmayı başarmıştır.
KKB Anadolu Veri Merkezi, inşaat çalışmaları başlangıcından itibaren yeşil bina olarak kurgulanmış olması nedeniyle LEED Sertifikası’na uygun görülmüş olup, yaşam döngüsü analizi yöntemiyle gerçekleştirilen, CCaLC yazılımı ve CML2001 yöntemi, Ecoinvent veri tabanının kullanıldığı projeye göre, KKB’nin yıllık karbon ayak izi yaklaşık 10,39 kton CO2eq olarak tespit edilmiştir. Bu değerin yaklaşık %88’i KKB Anadolu Veri Merkezi faaliyetlerinden kaynaklanmakta olup, ABD’deki ortalama bir veri merkezinin karbon ayak izine kıyasla yaklaşık %23 daha yüksek çıkmaktadır. KKB Anadolu Veri Merkezi’nde kullanılan elektriğin %10’unun güneş enerjisi (fotovoltaik) panellerden sağlanması projesine devam edilmekte olup proje bitiminde karbon salım düzeyinin azaltılmasına önemli katkı sağlanacaktır. Ayrıca, KKB tarafından kullanılan ve dış ortam havasından soğutma amacıyla faydalanan AHU soğutma sisteminin, sektörde sıklıkla kullanılan DX tipi klimalara kıyasla %11,3 karbon salımı düşüşü sağladığı; kesintisiz güç tedariği için kullanılan Dinamik UPS-DRUPS (UBTD+) sisteminin de sektörde kullanılan diğer statik UPS (Uninterrupted Power Supply-Kesintisiz Güç Kaynağı) sistemlerine kıyasla %4,6 karbon salımı düşüşü sağladığı tespit edilmiştir. Böylece KKB’nin modern teknolojiler ile karbon salımlarını toplamda yaklaşık %16 civarında azaltarak sürdürülebilirlik açısından başarılı bir kurum olarak öne çıktığı sonucuna varılmıştır. KKB’nin İstanbul ofislerinde ve KKB Anadolu Veri Merkezi’nde yıllık toplam su izinin 5.744 ton olduğu tespit edilmiş olup, KKB Anadolu Veri Merkezi’nde tasarım aşamasında kurulan yağmur suyu biriktirme, biriken yağmur suyu ile sulama yapılma gibi çevre dostu uygulamalarla yıllık tüketimin yalnızca 700 ton ile sınırlı kaldığı belirlenmiştir. Kurum tarafından KKB Anadolu Veri Merkezi’ne yönelik gerçekleştirilen karbon ve su ayak izi ölçümlemesine yönelik yapılan bu bilimsel çalışmanın literatürde örneği bulunmamakla birlikte ilgili alanlarda yapılacak çalışmalara referans gösterilme niteliği de bulunmaktadır. Bu çalışmalar yıllık olarak ölçülmeye devam edilecek olup, kurumun bu değerleri 2022 yılında %5 oranında azalma hedefi bulunmaktadır.
KKB, LEED Platinum’un yanı sıra ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi ile birlikte yüksek kullanılabilirlik standardı olan TIER IV Sertifikası’na da sahip olmuştur.
Bu kapsamda KKB Anadolu Veri Merkezi, sunulan hizmetlerin kesintiye uğrama olasılığının minimuma indirilmesi ve kesinti halinde en kısa sürede hizmet devamlılığının sağlanması için işletilen tüm süreçlerin uluslararası bir yönetim sistemi standardı çerçevesinde yürütüldüğüne dair kaliteyi belgeleyen ISO 22301 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi Sertifikası’na sahiptir. Bunun yanı sıra merkez üzerinden sunulan hizmetlere ait KKB sorumluluğundaki tüm bilgilerin gizliliğini, değişmezliğini ve ihtiyaç halinde erişilebilirliğini en üst seviyede sağlamak için işletilen tüm süreçlerin uluslararası bir yönetim sistemi standardı çerçevesinde yürütüldüğünü belgeleyen ISO 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Sertifikası alınmıştır. KKB Anadolu Veri Merkezi, hizmet yönetimi süreçlerinin işleyişlerinin, girdilerinin ve çıktılarının, tutarlı ve sürekli gelişen bir yönetim sistemi yaklaşımıyla yönetildiğini de, 2018 yılında ISO 20000-1 Bilgi Teknolojileri Hizmet Yönetim Sistemleri Sertifikası’nı alarak tasdiklemiştir.
KKB Anadolu Veri Merkezi her yıl, BDDK tarafından yetkilendirilmiş bağımsız denetim kuruluşlarınca denetlenmekte ve denetim sonunda yayınlanan ISAE 3402 Tip 2 Rapor formatında hazırlanmış bağımsız denetim raporunu müşteri ve denetçileri ile paylaşarak veri merkezinin kontrol ortamına ilişkin gerekli güvenceyi sağlamaktadır. Bu güvence ile KKB Anadolu Veri Merkezi kullanıcıları ve denetçilerinin yükü hem emek hem de zaman anlamında azaltılmıştır.
KKB ANADOLU VERİ MERKEZİ’NİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
KKB müşterilerinin güvenle verilerini koruması, saklaması ve yönetmesi amacıyla tasarlanarak hayata geçirilen KKB Anadolu Veri Merkezi, ihtiyaç duyulan en yeni teknolojik altyapılarla donatılmıştır.
KKB Anadolu Veri Merkezi tasarlanırken hassasiyetle üzerinde durulan konular müşterilerin kesintisiz, hızlı ve sürekli erişilebilirliği ile veri güvenliğini sağlayan yedekli bir altyapı oluşturulması olmuştur. Enerji ve Soğutma altyapısı, Uptime Institute Tier IV Design (TCCD) sertifikasına sahiptir. Kasım 2019’da Uptime Institute tarafından yapılan senaryo testleri tamamlanmış ve Tier IV “Facility” (TCCF) sertifikasyonu adımına geçilmiştir. Gelişmiş elektrik altyapısının yanı sıra merkezde hassas iklimlendirme ve herhangi bir arızaya karşı 7/24 soğutma ve nem kontrolü sağlayan havalandırma sistemleri bulunmaktadır. Enerji ve veri kablolamasının kabinet üzerinden yapıldığı veri merkezinde kullanılan donanım, müşterilere yüksek hız desteği sağlamaktadır.
HIZLI VE SÜREKLİ ERİŞİLEBİLİRLİK
Düşük deprem riski bölgesinde, deprem yönetmeliklerine uygun olarak ve yıldırım tehlikesine korumalı bir şekilde inşa edilen veri merkezinde fiziksel güvenliğe azami özen gösterilmektedir. Sadece yetkili kişilerin girebildiği kampüs alanında farklı seviyelerde biyometrik ve klasik güvenlik noktaları bulunmaktadır. Sistem odasına iris okuyucu taramasından sonra giriş yapılabilmektedirler. KKB Anadolu Veri Merkezi’nde bina ve altyapı yönetimi, son teknoloji otomasyon ve izleme sistemleri ile 7/24 kesintisiz yapılmaktadır.